www.yasamhastanesi.com.tr

258 55 55 Bilgi ve Randevu hattı
Acil Servis 7 Gün 24 Saat

Uzman Diyetisyen Turgay Köse tarafından ailem.com üyeleri için hazırlanan Beslenme ve Diyet dosyamızın bugünkü konusu 'Sindirim sisteminin normal çalışmamasına bağlı gelişen kabızlık sorunu"... Uzm. Diyetisyen Turgay Köse, yanlış beslenmenin kabızlığa neden olabildiğine dikkat çekerek, kabızlık sorununun giderilmesine yardımcı olacak beslenme önerilerinde bulundu.

Uzman Diyetisyen Turgay Köse tarafından ailem.com üyeleri için hazırlanan Beslenme ve Diyet dosyamızın bugünkü konusu 'Sindirim sisteminin normal çalışmamasına bağlı gelişen kabızlık sorunu"... Uzm. Diyetisyen Turgay Köse, yanlış beslenmenin kabızlığa neden olabildiğine dikkat çekerek, kabızlık ve sorununun giderilmesine yardımcı beslenme önerileri hakkındaki sorularımızı yanıtladı.

Kabızlık nedir?

Kabızlık dışkılama sıklığının azalması ve dışkılama sırasında güçlük çekilmesidir. Dışkılama sayısı sağlıklı kişilerde farklılık gösterir ve kesin bir sayısı yoktur. Aynı zamanda bazı kişilerin dışkıları normalde de katı olabilir. 3 günden uzun süre ile dışkılama gerçekleşmediğinde dışkı sertleşir ve çıkışı ağrılı olabilir ancak, bu durum daha sık tuvalete çıkanlarda da gerçekleşebilir.

2 ya da 3 gün kabız olmak kabızlık belirtisi midir?

Pek çok kişi 2 ya da 3 gün dışkılama yapamadığında endişelenmeye başlar. Tuvalete çıkamama durumu biraz daha uzadığında ise endişenin yerini panik hali almaktadır. Ancak çoğu kez endişelenecek bir şey yoktur ve ciddi bir durum söz konusu değildir.

Hergün tuvalete çıkmak gerekir mi?

Bu konuda doğru bilinen yanlışlardan biri; her gün dışkılamanın gerçekleşmesi gerektiğidir. Halbuki bazı insanlar günde 3 kez, bazıları ise haftada 3 kez tuvalete çıkarlar. Her iki durumda da endişe etmeyi gerektiren bir sebep yoktur. Önerilen, elbette sabah erkenden toksinleri vücuttan atarak güne başlanılmasıdır. Öte yandan, sanılanın aksine dışkılama ile atılamayan atıklar vücutta emilerek sağlığa zarar vermemekte, insan ömrünü kısaltmamaktadır. Bu tür yanlış inanışlar özellikle eski dışkılama alışkanlıkları değişen yaşlılarda gereksiz yere laksatif ilaçların kullanımına yol açmaktadır.

Kabızlığın nedenleri nelerdir?

Kabızlık; yüksek oranlarda rafine şeker tüketimi, lifli (posalı) besinleri az yemek, dışkılamayı sürekli ertelemek, bağırsaklardaki iltihabı bir durum, tümör, kanser gibi nedenler, uzun mesafeli seyahatler, kullanılan bazı ilaçlar, gebelik, hemoroitler, Parkinson, şeker hastalığı veya tiroit bezinin az çalışması gibi durumlarda ortaya çıkmaktadır. Eğer ki kabızlık bulguları 3 haftadan fazla sürmüşse veya kişiyi düşkün bırakıyorsa bir hekime başvurulmalıdır. Öte yandan hekiminiz tavsiye etmedikçe posa hapları ve tozları ile laksatif almaktan kaçınılmalıdır. Çünkü bu durumda besinler sindirim sisteminden vitamin ve minerallerin emilebileceğinden daha hızlı geçer. Hatta bazıları vücuttan sıvı ve potasyum kaybına neden olur. Sabahları aç karına içilecek bir bardak çay veya ılık limonlu su yumuşatıcı gibi hareket eden doğal bir laksatiftir.

· Sık sık, azar azar beslenilmelidir (5-6 öğün gibi).
· Lokmalar iyice çiğnenmeli, yemekler acele edilmeden yenilmelidir.
· Bol su ve sulu besinler tüketilmelidir (2 - 3 lt/gün).
· Taneleriyle birlikte kayısı, erik, üzüm kompostosu içilmelidir. (Zayıflama tedavisinde bu kompostoların yapay tatlandırıcı ile hazırlanması gerekmektedir).
· Kabızlık yakınmalarında, sabah kahvaltı etmeden erik veya kayısıdan yapılmış bir kaşık marmelat veya kuru meyve yenilerek üzerine ılık su ya da ıhlamur içilmesi ve fiziksel aktivite yapılması bağırsak hareketlerini arttırır. Ya da bir bardak ılık suya limon veya bir tatlı kaşığı zeytinyağı ilave edip içilebilir.
· Fast-food beslenme tarzından mümkün olduğunca uzak durulmalıdır.
· Aşırı şeker ve şeker içeren besinlerden mümkün olduğunca kaçınılmalıdır.
· Fazla miktarda kahve ve özellikle koyu çay içilmemelidir.
· Her gün, özellikle sabah kahvaltısından sonra dışkılama olsa da olmasa da belirli bir süre tuvalette kalınmalıdır. Bu sırada dikkatin dağıtılması için gazete veya dergi okunması önerilir. Alaturka tuvaletlerin kullanılması dışkılamayı kolaylaştırabilir.
· Günlük fiziksel aktivite mutlaka arttırılmalıdır. Her gün … dakika egzersiz yapılması gerekmektedir.
· Posa (lif) alımınızı arttırınız.

Posalı besinler nelerdir?
· Kuru baklagiller (kuru fasulye, nohut, mercimek, kuru barbunya, soya fasulyesi)
· Kepekli tahıllar (esmer ekmek, bulgur, kepekli pirinç / makarna / erişte / un)
· Sebze ve meyveler (kabukları ile yenilebilen sebze ve meyveleri soyulmadan)

Web Sitelerimiz

Yaşam Obezite Merkezi yasamobezitemerkezi.com

Yaşam Diyaliz Merkezi yasamdiyalizmerkezi.com

Yaşam Hastanesi Web Bebekleri webbebekleri.com

Yaşam Hastanesi - Sanal Tur

Sanal Tur İle Hastanemizi Gezebilirsinizi

Hasta ve Ziyaretçi Rehberi

Hasta ve Ziyaretçi Rehberi